"No worries" - Reisverslag uit Mossman, Australië van Patrick & Suzanne - WaarBenJij.nu "No worries" - Reisverslag uit Mossman, Australië van Patrick & Suzanne - WaarBenJij.nu

"No worries"

Door: Patrick en Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Patrick & Suzanne

23 September 2015 | Australië, Mossman

Dag lieve volgers,

Na een heerlijk nachtje in een écht bed, in plaats van opgepropt in een vliegtuigstoel, zijn we fietsen wezen huren. Daar gingen we dan met onze helmpjes op ons hoofd en onze groene fietsjes onder de billen, al fietsend door de straten van Cairns. Je kon goed merken dat Australië, in vergelijking met Nederland, een stuk minder is ingericht voor fietsers. Het was af en toe best een beetje gevaarlijk en ook het links fietsen was in het begin best even wennen. Tijdens onze fietstocht belandden we bij "Rusty's Market". Dit is een grote overdekte markthal vele soorten groenten en fruit en talloze armbandjes en andere souvenirs. We vervolgden onze fietstocht naar de Marina, de haven van Cairns, waarna we de lange Esplanade, de boulevard van Cairns, richting het noorden affietsten. We zijn daarna nog een stuk naar het noorden gefietst, waar Patrick zijn eerste krokodil in het wild heeft zien dobberen, waarna we de fiets omdraaide en we weer terug naar Cairns fietsten. Het was erg mooi en een leuke manier om de stad en zijn omgeving te leren kennen.

Na een morningrun in de brandende zon en een chill sessie aan de goedbezochte Lagoon op zaterdag, zijn we zondag een dagje naar het toeristische Kuranda geweest. Kuranda ligt tussen de met regenwoud begroeide bergen ten westen van Cairns. Uit de vele reclameborden en brochures was het ons wel duidelijk geworden dat een tripje naar dit dorpje vol met markten met made-in-China souvenirs tot door Aboriginals gemaakte boemerangs en didgeridoos, zeker de moeite waard zou zijn. Niet alleen vanwege dit schattige dorpje en het omringende regenwoud, maar ook omdat je er op verschillende manieren kan komen. Wij kozen voor de Classic Experience. Dat betekent dat je met de Kuranda Scenic Railway, een oude trein die ons op laag tempo letterlijk en figuurlijk langs vele hoogtepunten op weg naar Kuranda voerde, omhoog gaat. Aan het eind van de dag ga je vervolgens terug met de Kuranda Skyrail, een kilometerslange kabelbaan die dwars over de toppen van het regenwoud gaat, waar vanuit je als vanzelfsprekend prachtige uitzichten hebt. De trein voerde ons over een oud treinspoor, dat begin vorige eeuw met man en macht was aangelegd en voerde ons door het regenwoud, langs mooie vergezichten en prachtige watervallen. Barron Falls was hiervan het hoogtepunt. Kuranda zelf bestond voornamelijk uit souvenirswinkels en eetgelegenheden. Daarnaast waren er verscheidene zoo's en een pittoresk hippie marktje met allerlei kraampjes. Een van deze kraampjes verkocht kokosnoten, waarvan wij de inhoud hebben opgedronken. Rondom Kuranda had je de mogelijkheid een prachtige wandeling door het regenwoud te maken. Onze eerste voetstappen, danwel op een aangelegd pad, door dit voor ons nog onbekende fenomeen, was een erg mooie ervaring. Daarnaast had deze wandeling ook een spannend element, aangezien er de mogelijkheid bestond dat wij een slang of krokodil zouden kunnen tegenkomen. Na een aantal uur in Kuranda en zijn oerwoud te hebben doorgebracht, sprongen we in de gondel om nogmaals te genieten van de prachtige vergezichten die dit stukje van de wereld rijk is, ondanks een spraakzame edoch onverstaanbare Aussie van hoog-middelbare leeftijd die bij ons in het gondeltje was gesprongen na de eerste van de twee uitstappunten. Die avond hebben we onszelf een avondje vrij gegeven van het koken in de gezamenlijke keuken van het hostel en zijn we uiteten geweest aan de boulevard van Cairns.

Maandagochtend stond in teken van veranderingen. Vandaag gingen we namelijk ons onderkomen voor de komende 80 dagen in ontvangst nemen. Na veel papierwerk, betalingen en een informatief filmpje over de camper konden we na zo'n drie uur eindelijk op pad. Daar reden we dan met ons campertje op de Australische wegen! Aan het begin was dat nog best even wennen. Zo'n camper van vijf meter lang is wel wat anders dan de Audi A5 van paps. En waar vijf meter lang lijkt, is het binnen nog best een beetje behelpen. Daarnaast liet de hygiene nog een beetje te wensen over. Maar ach, je bent een reiziger of niet! Omdat het allemaal wat meer tijd had gekost dan we hadden verwacht en omdat het hier in Australië al rond 6 uur donker wordt, besloten we maar een camping in Cairns te zoeken. De eerste camping waar we naartoe reden had had helaas geen "powered sites" meer over. We werden doorverwezen naar een andere prima camping in de buurt. Wederom viel ons op hoe vriendelijk iedereen hier is en dat er erg met ons mee wordt gedacht. De uitspraak 'no worries' bevindt zich dan bij veel Aussies ook vaak aan het einde van een zin. Met andere woorden, het komt allemaal wel goed, maak je niet te druk. Deze instelling van de Australische bevolking is dan ook precies de reden dat het hier allemaal zo relaxt aan toe gaat. Eenmaal gesetteld in de camper (het was nog een hele puzzel om al onze spullen goed op te bergen) hebben we ons avondmaaltje gekookt in de "camp-kitchen", terwijl er buiten enorme vleerhonden over de toppen van de bomen vlogen. Nadat onze buikjes gevuld waren volgde ons allereerste nachtje in de camper.

Gisteren hebben we Cairns verlaten en zijn we via de Captain Cook Highway over een prachtige route langs de Coral Coast naar het noorden getrokken. We stopten voor een lunchpauze bij het idyllische Palm Cove, waar we plaatsnamen op ons nieuwe picknickkleed met als uitzicht een azuurblauwe zee, wit strand en vele palmbomen die ons de nodige schaduw boden. Fantastisch! Hierna vervolgden we onze route naar de tweede camping, Pinnacle Village, die zich net boven Wonga Beach bevindt.

Vandaag startten we met het meest idyllische ontbijtje tot nu toe. Met onze bakjes yoghurt met mango, aardbei en muesli en een bordje met ei en een restant van ons avondmaaltje van de dag ervoor bestaande uit ui, paprika, champignon en courgette (zijn jullie al jaloers?) namen we wederom met ons kleed plaats op een uitgestrekt en haast uitgestorven stuk strand met opnieuw als uitzicht de azuurblauwe zee die zich net naast de camping bevindt (nu zijn jullie zeker jaloers ;-)). In de middag zijn we vervolgens naar het met ressorts beladen Port Douglas gereden om daar de rest van de dag rond te struinen.

Hier is het inmiddels bijna bedtijd. Morgen weer een nieuwe dag met vele plannen!

Goodnight guys, no worries!

Liefs,

Patrick en Suzanne

• 24 September 2015 - 00:01

Marjan:

Het is nog maar een week dat jullie weg zijn gegaan. En jullie hebben al zo veel beleefd. Wat een ervaringen! Mooi verslag weer. Fijn dat we 'mee mogen reizen'.

Knuffel en dikke kus.
    Liefs,
    Marjan

• 24 September 2015 - 22:38

Emiel:

Mooi beschreven allemaal! Wat een prachtige reis maken jullie ervan. We genieten met jullie mee!
    Byebye, Emiel

• 26 September 2015 - 10:45

Suzanne:

Hoi lieve Patrick en Suzanne,
    Wat kunnen jullie al jullie indrukken goed verwoorden! Ook al het beeldmateriaal op facebook en via de whatsapp is erg welkom! Zo krijgen we een goed beeld (!) van jullie topreis! Benieuwd naar het volgende verslag. groetjes tante Suzanne en de rest.

• 01 Oktober 2015 - 19:56

Poelhekke:

Hallo even een vraag ik krijg geen berichten meer binnen